නිදහස් මතවාදිත්වය

නිදහස් මතවාදිත්වය

Monday, November 3, 2014

ගෝලීයකරණය, ලෝක ද්‍රරිද්‍රතාවය සහ ළමා අපයෝජන



 ගෝලීයකරණය, ලෝක ද්‍රරිද්‍රතාවය සහ ළමා අපයෝජන


ළමයා යනු
             ළමයා යනු කවරෙක් දැයි දැන ගැනීම වැදගත් වන්නේ ළමයා යන්න පුළුල් අර්ථ විග‍්‍රහයක් සමාජය තුළ විසිරී ඇති හෙයිනි. ඒ අනුුව මේ පිළිබඳව දක්වා ඇති තොරතුරු අනුව විවිධ මට්ටමේ නිරිවචන සමුදායක් ඇත.
              ළමා අයිතිවාසිකම් පිළිබඳ එක්සත් ජාතීන්ගේ ප‍්‍රඥප්තියේ ළමයා යන්න නිරිවචනය කරනුයේ ,
A Human being below the age of 18 years of  unless under the low applicable to the child, majority is attained earlier ( http:/en.wikipedia.org/wiki/child ). මෙහිදී දක්වනු ලැබූ අවම වයස් සීමාව පිළිබඳව එක් එක් සමාජයන්හී වෙනස් වන බව දක්නට ඇත.
              එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානයේ ජනසංඛ්‍යා ව්‍යාප්ති වාර්තාවට අනුව අවුරුදු 9 තෙක් ළමාවිය ලෙසත් අවුරුදු 10-14 තෙක් යෞවනය ලෙසත් අවුරුදු 15-19 වන තෙක් තාරුණ්‍යය ලෙසත් වර්ගීකරණය කර ඇත.  ඇමරිකාවේ ළමාවිය නීතිමය වශයෙන්  18 හෝ 21 දී අවසන් වේ. ලංකාවේ නීතිමය තත්ත්වයට අනුව ඔහු හෝ ඇය ජන්දබලය ලබා ගන්නා අවුරුදු 18 ලෙස සලකනු ලබයි. ( කරුණාතිස්ස රූපසිංහ , 1982, 31 ). මේ අනුව ළමා විය පිළිබඳව නිශ්චිත වූ කාල සීමාවන් වෙන් කිරීමක් දකින්නට නොමැත. 

             ජීවවිද්‍යාත්මකව ළමයකු යනු anyone between birth & puberty or in the developmental stage of childhood, between infancy and adulthood.( http:/en.wikipedia.org/wiki/child ). කෙසේ වෙතත් ජීව විද්‍යාත්මක අර්ථකථනයක් ලබා දීම අභ්‍යන්තර වෙනස් වීම් මඟින් සොයාගත හැකි වුවත් ළමාවිය පිළිබඳව සමාජවිද්‍යාත්මක අර්ථකථනයක් දීම අපහසු වන්නේ ළමයා පිළිබඳව විවිධ සංස්කෘතීන්වල විවිධ සමාජවල විවිධ වයස් සීමාවන් ඇති ගැටලූව හෙතුවෙනි.

        උක්ත දැක්වූ ළමා විය තුළදී ඔහුට හෝ ඇයට පවුලෙන් සමාජයෙන් සහ පරිසරයෙන් පූර්ණව යැපෙන්නකු වන අතර මෙම කාලය තුළ ළමයාගේ සංවර්ධනය සඳහා අවශ්‍ය ආහාර, සෞඛ්‍ය පහසුකම්, මවගේ උණුසුම, දෙමාපිය ආරක්‍ෂාව, අධ්‍යාපනය ආදී අවශ්‍යතා ඉටුකළ යුතුය. මෙම ළමා අයිතීන් අවශ්‍යතාවයන් ලෝක ළමා ජනගහණය තුළ ව්‍යාප්තව ඇත්තේ ඒ ඒ සමාජවල ඇති සමාජ ආර්ථික දේශපාලන සංස්කෘතික ආදී කාරණා හේතු කොට ගෙනය.

ගෝලීයකරණය තුළ ලෝකයේ ළමයින්ගේ තත්ත්වය
          එක්සත් ජාතීන්ගේ සංගණනයට අනුව ලෝක වත්මන් ජනගහණයෙන් 30 ක් පමණ වූ පිරිස නැතහොත් බිලියන 6 1/2 ක් වූ පිරිස අවුරුදු 15 ට අඩු ළමුන් වේ. (Erica g polac off; 2005;259pg )සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටවල සියලූ ළමුන්ගෙන් 25‍% ක් දෙනා ජීවත් වනුයේ අන්ත දුගීභාවයෙනි. මෑතකදී එනම් 2008 දී ලෝක ආහාර මිල ඉහල යාම එම වසරේම ආරම්භ වූ ගෝලීය ආර්ථික අර්බුදය නිසැකයෙන්ම ප‍්‍රබල බලපෑමක් ලෝකයේ දුගීභාවය වර්ධනයට බලපා ඇත (HTTP//gsp.sagepub.com/content/9/1_suppl/175)

              2008 ජාත්‍යන්තර කම්කරු සංවිධානයේ අධ්‍යක්‍ෂ ජනරාල්වරයා අනුමානකර ඇති ආකාරයට ගෝලීය මූල්‍ය අර්බුධය ලෝක විරැුකියාව ගැහැණු හා පිරිමි දෙපාර්ශවයම මිලියන 20 කින් වැඩිවන බව හා බොහෝ පවුල් දරිද්‍රතා රේඛාවෙන් පහලට තල්ලූ වීමත් සහ පවුලේ පැවැත්මට තර්ජනයක් වන බවත් පවසා ඇත. එමෙන්ම සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටවල 25‍% දෙනා ( වයස අවුරුදු 5 ට අඩු ළමුන්ගෙන් මන්දපෝෂණයෙන් පෙළෙනු ලබයි. ලෝක ළමා ජනගහණයෙන් මිලියන 200 කට වඩා නැතහොත් 10 ‍% ක් පමණ ශාරීරික හා මානසික ආබාධයකින් හෝ ප‍්‍රමාණවත් ආහාර නොලැබීම නිසාවෙන් ඌන සංවර්ධනයෙන් පෙළෙනු ලබයි (UNICEF ,2000 ). ප‍්‍රමාණවත් ආහාර නොගැනීම වත්මනේ ධනවත් රාජ්‍යයන් තුලද දක්නට ලැබේ.උදාහරණ ලෙස ඇමරිකාවේ මිලියන 12 ක් පමණ ළමුන් ප‍්‍රමාණවත් ආහාර ලබා නොගනී. ද්‍රරිද්‍රතාවය ප‍්‍රමාණවත් ආහාර නොලැබීම සහ පෝෂණ මට්ටම අඩුවීම වැනි සිදුවීම් ගෝලීය ධනවාදය විසින් අවුස්සනු ලැබ ඇති අතර සියල්ලන්ගේම විශේෂයෙන් මව්වරුන් සහ ඔවුන්ගේ ළමුන් සඳහා ජීවිත හා සෞඛ්‍යය අවධානම වැඩිවී ඇත.

             මීට අමතරව UNICEF 2000 දී ගණනය කර ඇති ආකාරයට මිලියන මිලියන 100 ක් වූ පමණ ළමුන් සෑම වසරකම සූරා කෑමට අපයෝජනයට හා ප‍්‍රචන්ඩත්වයට ගොදුරුකරුවන් වේ. එමෙන්ම මිලියන ගණනක් වූ ළමුන් වහලූන් ශ‍්‍රමිකයින් ලෙස විකිණනු ලබන අතර මිලියන 15 ක් පමණ ජාත්‍යන්තර මට්ටමේ ගණිකාවන් ලෙස ජාවාරම් කරුවන් විසින් යොදා ගෙන ඇත. විශේෂයෙන් ආසියාතිකරයේ හා පැසිෆික් කලාපයේ වැඩිවශයෙන් කෘෂිකර්මය තුළ නිෂ්පාදන හා ගෘහස්ථ සේම ඉදිකිරීම් ධීවර වෙළඳාම් සහ අනෙකුත් වීදී ආශ‍්‍රිත වැඩකිරීම්  වලදී ළමයින් සූරා කෑමට ලක් වේ.( http:/gsp.sagepub.com/content/9/1_suppl/182-2009)

            සමස්ථයක් ලෙස මිලියන 250 ක් දෙනා ළමා ශ‍්‍රමිකයින් ලෙස වැඩ කරන අතර එයන් 70 ක් පමණ දෙනා බරපතල එමෙන්ම අනර්ථකාරී වැඩ වල යෙදෙන අතර ඔවුන් විශේෂයෙන් ජීවිත අවධානම ඇති පරිසරයක් තුළ පතල් කර්මාන්ත ශාලා ආදිය තුළ වැඩ කරන අතර කෘෂි නිෂ්පාදන ආශ‍්‍රිතව යොදා ලනු ලබන කෘමිනාශක හා වෙනත් රසායනික ද්‍රව්‍ය ඇසුරෙහි වැඩ කරනු ලබයි (UNICEF 2005).

           මෙම ශාරීරික වධහිංසාවන් හැරුණුකොට මානසික සහ සාමාජීය වශයෙන් ඇතිවන අවධානම එයට දෙවනි නොවේ. විශේෂයෙන් ගෘහස්ථ ශ‍්‍රමය ගණිකා වෘත්තිය ආදිය නිසා ළමුන් අපචාරවලට පත් වී තිබේ.මේ නිසාවෙන් ළමුන් අනවශ්‍ය ගැබි ගැනීම් වලට ලිංගිකව සම්පේ‍්‍රෂණය වන රෝග ( Sexual Transited Diseases / HIV/AIDS) ආදියට ගොදුරු වීමේ ඉඩකඩ බහුල වේ. මේ නිසා සමාජමය වශයෙන් ප‍්‍රතික්‍ෂේපිත වූ කොන්වූ පිරිසක් බවට පත්වේ. මෙම සමාජමය වශයෙන් ඇතිවන ගර්හාව නිසාවෙන් ඇය ලැජ්ජාවට මානසික වශයෙන් ඇතිවන ආතති තත්වයන්ට පත් වේ. 

ගෝලීයකරණය, ලෝක ද්‍රරිද්‍රතාවය සහ ළමා අපයෝජන

            2001 වර්ෂයේදී ආර්ථික විද්‍යාව පිළිබඳ නොබෙල් ත්‍යාගලාභී ප‍්‍රධාන ආර්ථික විද්‍යාඥයකු සහ ලෝක බැංකුවේ 1997-2000 ජ්‍යේෂ්ඨ උප සභාපති ජෝසප් ස්ටිග්ලිට්ස් Joseph Stieglitz ) ආර්ථික ගෝලීයකරණය අර්ථ දක්වන්නේ ( the remorel of barriers to free trade and the closer intergration of national economies ( stiglitz; 2003; 1) ලෙසය. නිදහස් වෙළඳ ක‍්‍රමයක් ඇති කිරීම සඳහා වූ බාධකයන් ඉවත් කිරීම ප‍්‍රාථමික ජාත්‍යයන්තර වෙළඳ ගිවිසුම් මඟින් ඉටුකර තිබේ. විශේෂයෙන් 1995 දී රටවල් 100 ක්  අතර වූ තීරුබදු හා වෙළඳ ගිවිසම ( General Agreement On Teriffs And Trade –GATT ), ලෝක වෙළඳ මධ්‍යස්ථානය හා එංගලන්තය කැනඩාව මෙක්සිකෝව අතර 1992 දී අත්සන් කෙරුණු උතුරු ඇමෙරිකානු නිදහස් වෙළඳ ගිවිසුම ( North American Free Trade Agreement – NAFTA ) වැදගත් වීඇත.

       මෙම ආකාරයේ වූ නිදහස් වෙළඳ ක‍්‍රමයක් සඳහා බාධක ඉවත් කිරීම තුළ පහසුකම් හා විදෙස් ආයෝජකයන් මෙන්ම ආයෝජනයන් අත්‍යවශ්‍ය අවශ්‍යතාවයක් වී තිබේ. මෙම ක‍්‍රමය තුළ මෙම ක‍්‍රමයට හුරු වූ රාජ්‍යයන් තම අවශ්‍යතාවයන් සපුරා ගැනීමට ණයගැති රාජ්‍යයන් ලෙසට මූල්‍යමය සහය ඉල්ලා සිටින අතර ලෝක බැංකුව තුළින් සහ ජාත්‍යයන්තර මූල්‍ය බැංකුව (IMF)  ආදී සංවිධාන විසින් ආධාර සපයනු ලබයි.  
 
          මෙම ක‍්‍රමය තුළින් පොදු අධ්‍යාපනය සෞඛ්‍යය නිවාස සමාජ ශුභසාධනය ආරක්‍ෂණය ආදී වූ සමවියදම් කපා හැරීමට රාජ්‍ය අංශයේ ශ‍්‍රම බලකාය අඩු කිරීමට වේතන අඩුකිරීමට හෝ අත්හිටුවීමට පොදු හා රාජ්‍ය කර්මාන්ත පෞද්ගලීකරණය කිරීමට විශේෂයෙන් ආයතන හා සම්පත් ( බැංකු, තෙල් සංචිත, පාසල්, විශ්ව විද්‍යාල, මෙන්ම වනාන්තර භූමිය ජලය ආදී ) මුදල් ඒකකයන්ගේ අගය වටිනාකම අඩු කිරීමට හා ඩොලර් කිරීමට අපනයන නිෂ්පාදන වැඩි වීමට ණය පොලී අනුපාතික වැඩිවීම සහ ලෝක වෙළඳපල මට්ටමට ආහාර මිල වැඩි කිරීම ආදිය සිදු වී ඇති අතර මේවා අඩුකිරීම සඳහා ව්‍යූහාත්මකව සැකසූ ප‍්‍රතිපත්තීන් අවශ්‍ය වී ඇත. මෙම නිදහස් වෙළඳ ක‍්‍රමය තුළින් ද්‍රරිද්‍රතාවයෙන් පෙළෙන රටවල බහුතරයකගේ අවශ්‍යතා අනවශ්‍යතා ඇවිස්සීමට හේතු වී ඇත.
  
     stiglitz  ප‍්‍රත්‍යක්‍ෂවම ගෝලීයකරණය නිසාවෙන් දියුණුවෙමින් පවතින රටවල දුප්පතුන් ඇති කිරීමට හැකි අතිශය ප‍්‍රබල වූ ව්‍යසනයන් වල බලපෑම් දුටුවේය. එහිදී ඔහුට අනුව ද්‍රරිද්‍රතාවයෙන් ජීවත් වන රටවල විශාල ප‍්‍රමාණයක් වූ ජනතාව හා දුප්පතා හා පෝසතා අතර ඇති පරතරය වැඩිවීම යන කාරණා දෙකේ වැඩිවීම  සහ ද්‍රරිද්‍රතාවයෙන් ජීවත් වන මිනිසුන්ගේ සංඛ්‍යාව මිලියන 100 කින් වැඩි වී තිබේන බව සඳහන් කරයි. මෙය සැබවින්ම සිදු වූයේ සමස්ත ලෝක ආදායම වාර්ෂිකව 2.5 කින් වැඩි වූ අවස්ථාවේදීම සිදු වී ඇත. (Stieglitz , 2003, 5)
 
         දරිද්‍රතාවය වැඩි කිරීමට අමතරව structurel adjustment ලෝක කුසගින්නට විශාල වූ රැකියා විරහිතභාවය පරිසර විනාශයට සහ සමාජ විසරණයට බලපා තිබේ. එමෙන්ම ලෝකය වටා අර්බුද ඇතිකිරීම සුලභ මෙන්ම ගැඔුරු ලෙස ඇති වී තිබේ. රටවල් 100 කට අධික රටවල යුධ ගැටුම් ඇති කර ඇත. ආසියා හා ලතින් ඇමරිකානු රටවල ඇති යුධගැටුම් අර්බුධ දියුණු වෙමින් පවතින රටවල ස්ථාවරත්වයට තර්ජනයක් වී තිබේ  (Stieglitz, 2003, 8).

         ගෝලීයකරණය විසින් වෙන්වූ භූ දේශපාලන භාවයක් ලෙස හදුනා ගත නොහැකි වූ පළමු දෙවන තෙවන ආදී වූ රටවලට අසමාන වූ හතරවන ලෝකයක් නිර්මාණය කර තිබේ ( Castells , 1998 , 164 pg ). මෙය උපසහරා  අප‍්‍රිකානු කලාප සේම ලතින් ඇමරිකා හා ආසියාවේ දළිදු රටවල්ද ඇතුලත් වේ. මෙය සෑම රටකම හා සමාජීයව බහිෂ්කරණය වූ නව භූතලයේ සෑම නගරයක් තුලම ඇත. එම ජනගහණය ඇතුලත් වූයේ මිලියන ගණනක් වූ නිවාස අහිමි හිරේට නියම වූ ගණිකාවන් වූ අපරාධකරුවන් වූ තිරිසනුන් බවට පත් වූ කැලැල් කරණයට අවමානයට ලක්වූ ව්‍යාධික වූ සහ සාක්‍ෂරතාවය අහිමි ජනයාගෙනි.

         මේ ආකාරයේ වූ ආර්ථික ගෝලීය කරණය නැතහොත් සමහර පර්යේෂකයන් හදුන්වන ආකාරයට ගෝලීය වර්ණභේද වාදය ( Globle apartheid ) විසින් ලොව පුරා සිතාගත නොහැකි පෙර නොවූවිරූ ලෙසට දරිද්‍රතාවය නිෂ්පාදනය හා ප‍්‍රතිනිෂ්පාදනය කරන අතර මහා පරිමාණ ලෙස සමාජ බහිෂ්කරණය (Social exclusion ) සහ මහත් ධ‍්‍රැවීකරණයක් නිර්මාණය කර තිබේ.

       මෙම ක‍්‍රියාවලියේ දරුණු ප‍්‍රථිඵලයක් ලෙස දරිද්‍රතාවය ළමුන් සූරාකෑමට අපචාරවලට අපරාධවලට පහත්කොට සැලකීමට කැළැල්කරණයට ආදියට ගොදුරුවීමේ නැඔුරුතාවයක් ඇත. දරිද්‍රතාවය ළමුන් විසින් අතින් මනසින් හා හදවතින්ම ( Hand , Heart , Mind ) විඳවනු ලබයි. මේ නිසාවෙන් දරිද්‍රතාවය විසින් ළමුන්ගේ ළමා කාළය ප‍්‍රතික්‍ෂ්ප කර තිබේ. එය ළමුන්ගේ මෙන්ම ජාතියේ අනාගතයද උවදුරේ හෙලීමක් වී ඇත.

ළමයා සහ ළමාකාලය පිළිබඳව වූ සමාජ හා සංස්කෘතික ගොඩනැංවීම්

           ළමයා සහ වැඩිහිටියා යනු වෙනස් වූ වගකීම් සහිත වෙනස් අපේක්‍ෂාවන්ගෙන් හැසිරෙන මෙන්ම වෙනස් සංස්කෘතීන් දෙකක් ලෙසද සඳහන් කළ හැකිය. එසේම ළමයා සහ ළමාවිය පිළිබඳව කාලාත‍්‍රය තුළ සංක‍්‍රමණයේදී සංස්කෘතියකින් සංස්කෘතියකට පමණක් නොව සමාජ පංතිය ස්ත‍්‍රිපුරුෂ භාවය අනුවද වෙනස්වෙන බව හදුනා ගත හැකිය.

    අනුමාන වශයෙන් විශ්වීය වූ දෙයක් ලෙස පුද්ගලයකුගේ ජීවිත පරතරය තුළ ස්වභාවික හෝ ජීව විද්‍යාත්මක දෙයක් ලෙස සීමාංකනය කළද ළමායා සහ ළමාවිය යන වර්ගයන් සාමාජීය හා සංස්කෘතිකව ගොඩනගන ලද්දක් වේ. (James and Prout, 1997,48 )

    ගෝලීයකරණය විසින් මිනිසුන්ගේ ජීවිත තුළ පරිණාමණය වන ජාතීන්  ප‍්‍රජාවන් පවුල් හා අනන්‍යයතාවයන් තුළ සුවිශාල වශයෙන් වෙනස්කම් ඇතිකළ ඉතා සංකීර්ණ වූ වත්මන් ලෝකය තුළ මෙම විශාල සංදර්භයෙන් හුදෙකලාවූ හෝ ව්‍යුක්ත වූ තත්ත්වයක් තුළ සංස්කෘතිකව ළමාවිය  පිළිබඳව විග‍්‍රහ කිරීම උගහටය.පෘථුල ලෙස ව්‍යාප්තව ඇති ගෝලීය බල සමිබන්ධතාවන්ගේ බලපෑම ළමයින්ගේ ජීවිතවලට බලපා ඇත. 

         උදාහරණ වශයෙන්  පිලිපීනයේ හා ඩොමිනිකන් රාජ්‍යය වල ළමුන්ගේ මානසික සෞඛ්‍යය පිරිහීම විනාශය IMF විසින් පනවනු ලැබූ structural adjustment policy වල ඍජු ප‍්‍රථිථලයක් ලෙස හදුනාගනී. එමෙන්ම ජැමෙයිකාවේ අධික ලෙස විරැකියාව වැඩි වීමත් හා ආර්ථික බංකොලොත් භාවය යන සාධක ළමුන් ශ‍්‍රමිකයින් ලෙස යෙදවීමට IMF ප‍්‍රතිපත්ති වල ආරෝපිත ලක්‍ෂණයක් වී තිබේ (Sargent and Harris , 1998 ). එමෙන්ම  නරක අතට හැරුණු ආර්ථික තත්ත්වයන් තුළ එහි අනිවාර්ය ප‍්‍රථිඵලයක් ලෙස ළමුන්ට අධ්‍යාපනයට හා පැවැත්ම සඳහා  වැඩ කිරීමට බ‍්‍රසීලයේ ගෝතමාලා, ටැන්සානියා, බංග්ලාදේශය, ඉංදියා, නේපාල හා පකිස්ථාන රටවල මිලියන ගණනක් වූ දරුවන්ට බලකරනු ලබයි ( UNICEF, 2001)

  සමාජ සේවාවන් ළමා සෞඛ්‍යය යහපැවැත්ම වර්ධනය සහ සංවර්ධනය සැපයීමේ හීන වීමෙන් ඇතිවූ දරිද්‍රතාවය පැතිරුණු ආර්ථික අර්බුදයන් අත්විඳි සෑම ජාතියක්ම අනතුරට පත්වී තිබේ(UNICEF, 2001).
මේ හේතුවෙන් ලොව පුරා වෙසෙන ළමුන් සඳහා විවිධ ආකාරයේ ප‍්‍රශ්නයන්ගෙන් මිදීමට සිදු වී ඇත. ඒ අතර ඔවුන් මුහුණදෙන ළමාශ‍්‍රමය සූරාකෑම අධික වීම ලොව පැතිරුණු වසංගත හා දරිද්‍රතාවය මඟින් ඔවුන්ගේ සෞඛ්‍යය හා යහපැවැත්මට තර්ජනයක් වීම ( බඩගින්න හා දුර්වල වූ සනීපාරක්‍ෂාව වැනි ) දේශපාලන ප‍්‍රචන්ඩත්වය සහ යුද්ධයෙන් ස්වාභාවික විපත්වලින් සහ ආර්ථික අවශ්‍යතාවයේ ප‍්‍රථිඵලයක් වන සංක‍්‍රමණයන් අවතැන් වීම් ස්ථානීය වෙනස්වීම් සහ අත්හැරදැමීම් යන ආදිය තුළින් ආරක්‍ෂා වීමට සිදුවී ඇත (Schwartzman ,2001 ,9)

     WORLD BANK , IMF ආදී ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය ආයතන NAFTA , CAFTA-DR, PLAN-PUEBLA PANAMA වැනි වෙළඳ ගිවිසුම් මඟින් වූ ආයතන මෙන්ම ANDEAN Region initiative , and   WTO වැනි වෙළඳ සංගම් මඟින් ඇතිකරන පීඩනය හේතුවෙන් මෙම නීති පද්ධතිය කඩ කිරීමට අභ්‍යන්තර වශයෙන් එහෙත් ඍජු බලපෑමක් ඇති කර ඇත. මේ නිසාවෙන් ළමා අයිතීන් ආරක්‍ෂාකිරීම සඳහා ඇති ජාත්‍යන්තර ප‍්‍රඥ්ඥප්තීන් නොසලකා ඇර ඇති බවක් දක්නට ලැබේ.

          මේ නිසාවෙන් ළමයින් කෘෂිකර්මය, කර්මාන්ත හා ගණිකා වෙළඳපල සූරාකෑම් පිළිබඳ වූ විමර්ශනය තුලදී child and child labour වර්ගයන් සමාජීය මෙන්ම සංස්කෘතිකව නිර්මාණය වූ දෙයක් පමණක් නොව ගෝලීය ධනවාදයේ අවශ්‍යතා සහ  ඕනෑඑපාකම් හමුවීම සඳහා දේශපාලන වශයෙන් මෙහෙයවූවක් ලෙස හදුනාගත හැකිය .මෙ නිසාවෙන් ළමා අයිතිවාසිකම් උල්ලංගනය වීම සිදුවනුයේ ගෝලීය ධනවාදයේ රටාව පෝෂණයට සහ ඒ සඳහා නොකඩවා සහාය වන නීත්‍යානුකූල හා නීත්‍යානුකූල නොවන ආර්ථික ක‍්‍රියාවලියට ඇති ප‍්‍රතිපත්තීන්හි අනිවාර්ය ප‍්‍රතිථලයක් ලෙසටය. මෙ නිසා ලෝකයේ වෙසෙන දරුවන්ගේ අවශ්‍යතාවයන් සහ  ඕනෑ එපාකම් ආමන්ත‍්‍රණය කිරීම පිණිස ප‍්‍රතිපත්ති සදන්නන් හා සංවර්ධන සැලසුම්කරුවන් ආර්ථික ගෝලීයකරණය සම්භන්ධයෙන් අවශ්‍යයෙන්ම නැවත අධ්‍යනය කළ යුතු අතර බලාත්මක කළහැකි නීති  ස්ථාපිත කිරීමද සිදුකළ යුතුව ඇත.

    ළමා අයිතිවාසිකම් උල්ලංගනය වීම නිසා ළමයින් සතු අයිතිවාසිකම් ජාත්‍යන්තර මිනිස් අයිතිවාසිකම් නීතීන් තුලට ඇතුලත් කර ඇත.මෙම නීතීන් අඩංගු ජාත්‍යන්තර ලියවිලි ප‍්‍රඥ්ඥප්තීන් රාශියක් ඇත. එ් අතර
    01. 1948 එක්සත් ජාතීන්ගේ මිනිස් අයිතිවාසිකම් පිළිබඳ විශ්ව ප‍්‍රකාශය.
    02. 1966 සිවිල් හා දේශපාලන අයිතිවාසිකම් පිළිබඳ විශ්ව ප‍්‍රකාශය.
    03. 1924 ළමයාගේ අයිතිවාසිකම් පිළිබඳ ජිනීවා ප‍්‍රකාශනය.
    04. 1959 ළමයාගේ අයිතිවාසිකම් පිළිබඳ ප‍්‍රකාශය.
    05. 1989 ළමයාගේ අයිතිවාසිකම් පිළිබඳ ජාත්‍යන්තර සම්මුතිය.

    එම සම්මුතියේ 2 වන වගන්තිය අනුව රාජ්‍ය පාර්ශවකරුවන් විසින් ළමයාගේ හෝ ළමයාගේ දෙමාපියන්ගේ හෝ නීත්‍යානුකූල භාරකරුවන්ගේ හෝ ජාතිය වර්ණය භාෂාව ආගම දේශපාලන හෝ වෙනත් මත ජාතික ජනවාර්ගික හෝ සමාජයීය මූලාරම්භය දේපල අබලතාවය උපත හෝ වෙනත් තත්ත්වය කුමක් වුවද ඒ නොසලකා කිසිදු ආකාරයක විශේෂණයක් නොකර එක් එක් ළමයා කෙරෙහි මෙම සම්මුතියෙහි දක්වා ඇති අයිතිවාසිකම් ස්වකීය අධිකරණ සීමාව තුළදී ගරුකරනු ලැබිය යුතු අතර ඒවා පිළිගන්නා බවට සහතික වනු ලැබිය යුතුය.

    එමෙන්ම ළමයාගේ දෙමාපියන්ගේ නීත්‍යානුකූල භාරකරුවන්ගේ හෝ පවුලේ සාමාජිකයන්ගේ තත්ත්වය කි‍්‍රයාකාරකම් ප‍්‍රකාශිත අදහස් හෝ විශ්වාසය පදනම් කරගත් සියලූ ආකාරයේ විශේෂයන්ට හෝ දඩුවම් වලට එරෙහිව ළමයා ආරක්‍ෂා වන බවට වග බලා ගැනීම පිණිස සියලූ සුදුසු පියවර රාජ්‍ය පාර්ශවයන් විසින් ගනු ලැබිය යුතුය.( උපාලි ගුණසේකර 2001. 100)


යූ. ඒ. රුවන් කුමාර
( BA.sp.(hon), MA- pera, HRM.dip ) 

No comments:

Post a Comment

don't forget to move on without your value comment